02-535-7000

להזמנת כרטיסים

09:30 - 17:00

ימים א', ב', ג', ה'

12:00 - 20:30

יום ד'

רחוב המוזיאון 1

מעלה אדומים

יצירת קשר               

Select your language

יצירת קשר     תמכו בנו     חנות
               EN
1000 1973 The Eternal Menorah

יצירה זו מורכבת ממלבן חום-אדמדם בעל חלוקה פנימית לאורכו, שבכל צד חרוטים בו סימנים בכתב יתדות עתיק, המונח על מלבן אפרפר-זית רחב יותר, המזכיר טרשים או מדבר. הנושא ביצירה הוא מצד אחד פיגורטיבי אך מצד שני מופשט – לוחות הברית. הכבדות של לוחות האבן המסיביים מתאזנת בקווי המתאר, הזורמים מבחוץ, ובמספר שורות של גלים המשורטטים מעל ומתחת לכתב היתדות העמוק והמודגש. שורות גליות אלו יוצרות מעין אדוות לדיברות עצמם, ומהדהדות אולי את מעמד מסירתם (שמות כד, יב). התנועה מספרת אולי את סיפור המעבר של הלוחות בידי דוד המלך משילה לירושלים, כאשר בשל תנאי הדרך ארון הברית עמד להישמט מהעגלה שעליה הונח. באותו מעמד עֻזה שנהג את העגלה נגע בארון כדי שלא ייפול ולכן מת (שמואל ב', פרק ו', א-ה). היצירה מורכבת מכובד החומריות של אבן הבזלת הטחונה וכובד המשקל של הדיברות עצמם. שני חלקי לוחות הברית אינם סימטריים, באופן שהימני קצר מהשמאלי. כמו כן, בצד ימין שורות כתב היתדות מופיעות בתחתית המלבן עצמו, ולכן נדמות כבדות יותר מאלו שמופיעות בשמאל. אפשר להתייחס להבדלים שבין חמש המצוות שנסבות בין האדם ליוצרו (אלוהים וההורים) ובין החמש האחרות שמשמאל, שהן בין אדם לחברו (בבחינת דרך ארץ קדמה לתורה).

בתלמוד מצוינות מידות מדויקות של לוחות הברית. על פי התיאור במקורות, מדובר בשני לוחות מלבניים מאורכים שנכתבו באצבע אלוהים, אך בשדה האמנות הלוחות הם בעלי סיומת מעוגלת של קשת. המקור לכך הוא התיאורים של מעמד הר סיני בנצרות. כאן ביצירה של קסטל פוגשים בעיצוב המרובע. כתב היתדות המתואר כאן מחלק בין הזמן הפרהיסטורי, שלפני הופעת הכתב, ובין הזמן ההיסטורי. מתן עשרת הדיברות שייך ל"היסטוריה", שבה עמים תיארו התרחשויות בכתב, וכבר לא העבירו אותם רק בעל-פה מדור לדור.

ספרות:

מקורות ושורשים. תערוכת מחווה ליובל ה-80 של הצייר משה קסטל

(מוזיאון באר-שבע לאמנות ישראלית, 1989), עמ' 8.

קסטל. מבחר יצירות מהאוסף (מוזיאון הצייר משה קסטל, 2018), עמ' 21.

גדעון עפרת, משה קסטל (קרן לוין לאמנות, 2019), עמ' 240.