02-535-7000

להזמנת כרטיסים

09:30 - 17:00

ימים א', ב', ג', ה'

12:00 - 20:30

יום ד'

רחוב המוזיאון 1

מעלה אדומים

יצירת קשר               

Select your language

יצירת קשר     תמכו בנו     חנות
               EN
1000 1926 The Model and the Artist המודל והצייר

מודליסטית זקופה עומדת במרכז, באופן שתנוחת רגליה מזכירות תנוחת עמידה של בלט קלאסי, ומכנסי השרוואל הירקרקות שלה מזכירים לבוש תורכי שהיה נפוץ בארץ לגברים. היא לבושה חולצה עדינה בצבע לילך, וֵסט שחור מעוטר וחגורה מוזהבת, המסתיימת כראש נחש עם עיניים אדומות. לרגליה נעלי סירה בצבע טורקיז מעוטרות בפונפון אדום, ולראשה כיסוי ירוק מעוטר באדום. המראה שלה הוא צירוף אקלקטי, המזכיר תלבושת מסרטים על המזרח או נשף תחפושות בצלאלי. כאשר הוצגה היצירה בתערוכה בפריז ציינו המבקרים את הגוונים הירקרקים השולטים בה, הטיפוסיים לאמנות המוסלמית ומתקשרים לצמיחה, פריחה ושגשוג.

השטיח האדום שעליו ניצבת המודליסטית מכניס אותנו באלכסון לעומק החדר, המסתיים בעציץ הצמוד לקיר הירוק. מאחוריה על הקיר תלויה תמונת נוף, כנראה של הדרך לירושלים, המגלה יישוב כפרי, שהשביל מתעקל לידו ומושך את מבטנו פנימה עד לקו אופק דמיוני. משמאלה ניצבת שידה, שהמראה בה חושפת דיוקן עצמי של האמן משה קסטל הצעיר, היושב מולנו ומצייר על הבד את המודליסטית, הנגלית אלינו במראה במבט מהגב.

יצירה זו הוצגה בתערוכה קבוצתית במגדל דוד עם תום לימודיו של קסטל ב"בצלאל" בהנהגתו של בוריס שץ. קסטל לקח אותה איתו לפריז ככרטיס הכניסה שלו לאקדמיה ז'וליאן. כבר ביצירה מוקדמת זו, השייכת לתקופה שבין תום לימודיו ב"בצלאל" ההיסטורית בירושלים לבין המעבר לבירת האמנות דאז, פריז, עולות שאלות על תפקידה של האישה באמנות, כמוזה או כאובייקט למבט הגברי, וכמובן שאלת האוריינטליזם, תפיסת המזרח בעיני המערב.

ספרות:

*משה קסטל. תערוכת יובל שישים שנות יצירה* (ירושלים: הכנסת, 1984), עמ' 19.

*משה קסטל *(ראשון-לציון: "קשתות" אמנויות, 1995), עמ' 5.

*בלהה ומשה קסטל. זיווג גורלי*, בעריכת צילה אזולי (2014), עמ' 38.

*קסטל. מבחר יצירות מהאוסף *(מוזיאון הצייר משה קסטל, 2018), עמ' 7.

גדעון עפרת, *משה קסטל* (קרן לוין לאמנות, 2019), עמ' 20.